Шашечки з’їхалися. Яндекс.Таксі і Über об’єднуються
13 липня Über і «Яндекс.Таксі» стали головними героями ділових новин, несподівано оголосивши про створення спільного підприємства. Новий накопичувач таксі, в який також увійде сервіс з доставки їжі UberEATS, буде працювати в Росії і ще п’яти країнах: Азербайджані, Вірменії, Білорусії, Грузії та Казахстані. Контролювати нову компанію буде «Яндекс», який отримає 59,3% акцій при інвестиціях в $100 млн. Über вкладе в проект $225 млн за частку у 36,6%, ще 4,1% акцій перейде співробітникам компаній. Вартість об’єднаного бізнесу, який стане абсолютним лідером в області онлайн-перевезень в Росії, оцінюється в $3,7 млрд. Назва об’єднаної компанії поки невідомо, але обидва додатки — Uber і «Яндекс.Таксі» — залишаться доступними для користувачів. Водіїв підключать до єдиної технологічної платформі, в яку будуть інтегровані сервіси «Яндекса» (карти і система розподілу замовлень). Компанії також уклали роумінгову угоду — тепер додатком Яндекс.Таксі» можна буде користуватися за кордоном для виклику машин партнера. Крім того, за даними «Ведомостей», російська компанія в подальшому може отримати невеликий пакет акцій в глобальному Über. До цього моменту лідером в сегменті онлайн-перевезень в Росії був «Яндекс.Таксі». За оцінками «Ренесанс Капіталу», щодня водії компанії здійснювали 500 тисяч поїздок. Uber мав значно меншу частку ринку: 170 тисяч перевезень в день. Ще менше 150 тисяч поїздок, забезпечував третій великий агрегатор — Gett. Планується, що нова компанія буде обслуговувати понад 1 млн поїздок. При цьому ринок росте дуже динамічно: кількість поїздок через «Яндекс.Таксі» за рік зросла майже в шість разів. Для Uber це не перший досвід «оборонних» угод за останній час. Минулого літа американська компанія пішла з китайського ринку, втративши у боротьбі з локальним конкурентом, Didi Chuxing Technology, $2 млрд. За свій бізнес Über отримали 17,5% акцій китайського агрегатора. Угода з «Яндекс.Таксі», мабуть, виявилася більш вигідною: Uber зможе брати участь в управлінні новою компанією (3 з 7 місць у раді директорів), а його частка оцінюється в $1,3 млрд, при тому, що втрати агрегатора в Росії склали $170 млн. Інвестори «Яндекс.Таксі» теж зітхнули з полегшенням: компанія приносила мільярди рублів збитків кожен рік. На тлі новин про злиття з Über вартість акцій «Яндекса» побила історичний максимум. На операцію міг вплинути і політичний чинник: «Яндекс.Таксі» має добрі відносини з московською мерією, в той час як Über постійно звинувачують в різних порушеннях. Угоду ще належить пройти узгодження з ФАС — глава відомства Ігор Артем’єв заявив, що злиття може представляти загрозу для конкуренції ни ринку. Але експерти вважають, що частка об’єднаної компанії складе не більше 5-10% ринку, якщо брати до уваги традиційні таксомоторні служби, які приймають основну частину замовлень по телефону. У галузі є менш відомі компанії, і вони значно обходять агрегаторів за кількістю поїздок — в першу чергу це регіональний сервіс Fastens, який об’єднав в цьому році бренди «Сатурн» і Rutaxi. Але в ніші онлайн-агрегаторів новий гігант отримає близько 80% ринку, і для споживачів це серйозний привід для занепокоєння. В останні роки демпінгові війни були нормальним режимом існування сервісів таксі. Тарифи постійно знижувалися, навіть при зростанні собівартості перевезень; компанії воювали один з одним за допомогою маркетингових акцій і нового функціоналу. Зараз цей період підходить до кінця: зниження конкуренції рано чи пізно повинно викликати зростання цін. Тим більше, що інші гравці теж не сидять склавши руки. Переговори про ще більш масштабне злиття ведуть Fasten і Gett. У той же час за рахунок більш швидкої подачі машин, скорочення холостого пробігу та обміну технологіями великі компанії зможуть оптимізувати витрати, тому радикального подорожчання послуги статися не повинно. Не цілком ясна і доля водіїв таксі — вони найбільше страждали від демпінгу агрегаторів, але по мірі концентрації ринку їх залежність від великих роботодавців тільки зросте. Останні кілька років ринок таксі розвивався аномально. Компанія, докорінно змінила його і досягла капіталізації в $70 млрд (Uber), з року в рік втрачає мільярди доларів — багатьом ця ситуація здавалася щонайменше дивною. Але революція завершилася, таксі не скоро стануть більш доступними, ніж сьогодні. Наступною віхою буде поява на вулицях безпілотних автомобілів. Джерело